top of page

עקבות של כאב ברצב גלי המוח


לאנשים עם פיברומיאלגיה יש קצב מוגבר של גלי מוח באזורים המקושרים לויסות כאב, וזה מקושר לחומרת הכאב.

המחקר, שפורסם בעיתון גבולות מדעי המוח , מוסיף להוכחת העיבוד הלקוי של אותות סנסוריים (חושיים) בפיברומיאלגיה, וזה מצביע על כך שהתערבויות המסדירות את קצב האותות העצביים עשויות להקל על הכאב בחולי פיברומיאלגיה.

מחקר חדש הציע שמקצבים מופרים קיימים ברשתות עצבים המחברים את התלמוס – אזור במוח שאחראי על עיבוד כאב ואותות עצביים – והקורטקס (קליפה), הנמען של אותות אלו.

דפוסי קצב כאלו, הנקראות תנודות עצביות ומסווגים לפי תדירותם, הם קריטיים למספר תפקודי מוח, וקצב מופר תואר במצבי מחלה אחרים.

המחקר, שבוצע על ידי חוקרים באוניברסיטה הלאומית לרפואה בסיאול, דרום קוריאה, ניתח גלי מוח ב18 נשים עם פיברומיאלגיה ו-18 נבדקות ביקורת מאותו גיל ומין, תוך שימוש בתיעוד של פעילות ספונטנית באמצעות מגנטואנצפלוגרפיה. הניתוח מצא שנבדקות עם עוצמה גבוהה, או אַמְפְּלִיטוּדָה[1] של תנודות, המוגדרות כת'יטא, ביטא וגמא, והאטה של סוג רביעי הידוע כשיא אלפא.

שילוב הניתוח עם MRII (דימות תהודה מגנטית) המחקר פעילות מחזורית מוגברת של מקצבים גבוהים ונמוכים בקליפת המוח הקדם-מצחית של חולי פיברומיאלגיה ,

עשוי למרכז את ההפרעה לאוזרים מסוימים במוח.

בנוסף, הפעילות המוגברת של תדרי ביטא וגמא גבוהים בשני אזורים במוח – קליפת המוח הקדם-מצחית הגבית-צדית והקליפת המוח הארובתית-מצחית – נקשרה לניקוד קליני גבוה יותר לכאב בחולי פיברומיאלגיה.

אזורי מוח אלה פעילים בעיבוד קוגניטיבי ורגשי של כאב, ופעילות לקויה באזורים אלו עשוי להסביר את תפיסת הכאב האכזרית של אנשים עם תסמונת זו.

זהו המחקר הראשון של תנודות עצביות בחולי פיברומיאלגיה, המציג נתונים התומכים בסוג אחר של הבחנות המבטאות ש- thalamocortical dysrhythmia [2] נמצאת בלב תסמונות כאב כרוני רבות. בעוד שהכותבים הצהירו שהממצאים צריכים להופיע גם במחקרים גדולים יותר המדגימים טוב יותר פעילות של אזורי מוח מסוימים, המחקר הינו תרומה חשובה להבנת תהליכי תסמונת הפיברומיאלגיה.

[1] http://www.snopi.com/xDic/HHDic.aspx?txtId=1010

[2] זו מסגרת תיאורטית באמצעותה מנסים חוקרי מוח להסביר סמפטומים חיוביים ושליליים הנגרמים בשל תסמונות ניורולגיות.

Featured Posts

פוסטים אחרונים

ארכיון

חיפוש לפי תגיות

עקבו אחרינו

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page